Vattenkastningsbesvär

Vattenkastningsbesvär, även kallat Urinikontinens

Kvinnor

Var tredje kvinna i Sverige får någon gång i livet besvär av urinläckage. Urinläckage är vanligare hos kvinnor än män. En förklaring är att graviditeter och förlossningar ofta gör vävnaden i området kring urinröret svagare.

Urinläckage kan man också ha vid vissa neurologiska sjukdomar.

Om man har ansträngningsinkontinens läcker det urin när man till exempel hoppar, hostar eller nyser. Om man däremot brukar bli plötsligt kissnödig och inte hinner till toaletten kallas det trängningsinkontinens. Ofta orsakas urinläckage av en blandning av dessa två typer av inkontinens.

Vissa läkemedel kan också förvärra besvären och göra det svårare att kissa och tömma blåsan ordentligt

Symptom

Vanliga besvär vid urininkontinens är att man

• läcker urin när man hostar, hoppar, nyser och anstränger sig
  • plötsligt blir kissnödig och läcker urin.

Behandling

Bäckenbottenträning, så kallade knipövningar, hjälper framför allt om man har ansträngningsinkontinens. Blåsträning, att försöka tänja på intervallen mellan toalettbesöken, hjälper vid trängningsinkontinens.

Det är alltid bra att motionera och dricka i lagom mängd. Man ska undvika att dricka för mycket, särskilt vätskedrivande drycker som te och kaffe.

När man tycker att urinläckaget är så besvärligt att det påverkar vardagen kan man behöva bli undersökt och behandlad. Ofta blir man hjälpt av rådgivning och träning av till exempel bäckenbotten och blåsan. Medicin kan också lindra besvären. Operation kan vara ett alternativ om man har ansträngningskontinens.

Även om man inte blir helt bra av behandlingen kan man med hjälpmedel leva ett normalt, aktivt liv. På Tema hjälpmedel kan du läsa om hur det går till att få inkontinenshjälpmedel, och söka fram vilka som finns att få där du bor.

Män

Urininkontinens är hos män vanligast från 60 år och uppåt, men även yngre män kan få besvär. Män har oftast trängningsinkontinens, vilket innebär att man plötsligt känner sig kissnödig och inte kan hålla sig. Ansträngningsinkontinens som ger läckage, när man till exempel hostar eller skrattar, är ovanligt hos män men vanligt hos kvinnor.Har man överrinningsinkontinens kan man inte tömma blåsan ordentligt och det beror oftast på en förstorad prostata som trycker ihop urinröret. Om besvären inte behandlas i tid kan de orsaka skador på njurarna och urinblåsan.

Urinläckage är också vanligt om man har vissa neurologiska sjukdomar, som MS eller demens. Även vissa läkemedel kan förvärra besvären.

Symptom

Vanliga besvär vid urininkontinens är att

• urin läcker i samband med att man plötsligt känner sig kissnödig
  • man får kissa ofta, också på natten
  • urin läcker i små skvättar.

Utredning och behandling

Hos medelålders män och äldre män som utvecklar symtom är det viktigt med en läkarundersökning för att få reda på om det är en förändring av prostatan som ligger bakom urinläckaget.

Om man har trängningskontinens kan besvären minska om man tänker på att träna blåsan genom att försöka låta bli att kissa alltför ofta. Att motionera och undvika att dricka för mycket vätskedrivande drycker, som kaffe och te, kan också hjälpa. Om besvären inte minskar kan man få blåslugnande medicin eller läkemedel mot prostataförstoring.

Beror urinläckaget däremot på överrinningsinkontinens görs ofta en prostataoperation. Ibland får man lära sig att själv tömma blåsan med hjälp av en kateter.