Svårt att få erektion

Det är vanligt att någon gång ha svårt att få stånd eller att behålla ståndet. Orsaken kan vara stress, oro eller nervositet. Det kan också bero på en sjukdom, till exempel åderförkalkning eller diabetes. Det finns flera läkemedel, hjälpmedel och behandlingar som gör det möjligt för de allra flesta att få tillbaka förmågan att få stånd.

Svårighet att få stånd kallades tidigare för impotens. Idag kallas det ofta för erektil dysfunktion, ED. Det är vanligt att vid enstaka tillfällen få svårt att få stånd. Det är ingenting du behöver oroa dig för. Men om du har många funderingar och känner oro är det bra att söka hjälp

Orsaker till svårigheter att få erektion

Många har någon gång svårt att få stånd eller att behålla ståndet, men för en del kan besvären komma ofta under en lång tid. Det kan finnas flera orsaker till att du har svårt att få stånd.

Plötsliga besvär kan bero på stress och trötthet

Du kan få plötsliga besvär med att få stånd trots att det tidigare har fungerat bra. Då kan det bero på att du är stressad, nervös eller att du mår dåligt psykiskt. Trötthet kan också försämra din förmåga att få stånd. Det är också vanligt att få svårt att få stånd när du är i kris eller har relationsproblem.

Om du är ung och inte får stånd är den vanligaste orsaken stress, till exempel att du är osäker inför att ha sex.

Besvär som kommer gradvis kan bero på en sjukdom

Om besvären kommer gradvis under en längre tid kan det bero på att du har en sjukdom.

Här är exempel på några sjukdomar och tillstånd som kan bidra till att du har svårt att få stånd:

• diabetes
  • åderförkalkning
  • högt blodtryck
  • prostatacancer
  • depression
  • multipel skleros, MS och andra neurologiska sjukdomar.

En del får också svårt att få stånd efter vissa behandlingar, till exempel efter en operation i underlivet eller efter en strålbehandling.

Tobak och alkohol minskar förmågan att få stånd

När du röker försämras blodcirkulationen. Det kan göra att du får svårare att få stånd.

Dricker du mycket alkohol under en längre tid kan det också försämra förmågan att få stånd. Det beror på att alkoholen gör att nervcellerna inte fungerar som de ska. Om du dricker väldigt mycket alkohol vid ett enstaka tillfälle försämrar det också förmågan att få stånd.

Tobak och alkohol minskar förmågan att få stånd

Läkemedel kan göra det svårare att få stånd

Många läkemedel påverkar blodflödet eller stör nervsignalerna. Det gäller till exempel vissa blodtrycksmedel, så kallade betablockerare. En del psykofarmaka, som till exempel bensodiazepiner, samt antidepressiva läkemedel stör också nervsignalerna och kan påverka din förmåga att få stånd.

Testosteron och stånd

Om du får väldigt låga nivåer av testosteron kan det leda till minskad sexlust, nedsatt energi, nedstämdhet och svårt att få stånd. Då behöver du få hjälp av vården att ta reda på orsaken till varför du har låga nivåer av testosteron. Det kan till exempel bero på mycket kraftig övervikt eller hormonsjukdomar.

Från 40-årsåldern börjar könshormonet testosteron att sjunka men inte så mycket att det påverkar förmågan att få stånd.